310. Таня Малярчук "Mox Nox"

4.7/5
Це перша моя книжка Тані Малярчук, і я приємно здивована тим, що знайшла під привабливою обкладинкою та анотацією. За атмосферою вона червнево-сунична, а розповідає про спільноту кажанів у фентезійно-постапокаліптичному світі.


"Руїни, що стали нашим домом, ніби натякали: хоч як сподівайся, хоч як вір, — усе одно настане час занепаду".
У руїнах покинутого людського міста мешкають кажани. Вони вважають себе вищими істотами, мають свою ідеологію та віру. Головна героїня Тереза любить ставити незручні питання, через що розвиваються конфлікти історії.
"Мені замало тепла та їжі, щоб бути щасливою. Та й щастя я розуміла по-іншому. Для мене це був пошук зі своїми падіннями і злетами, а в пошуку ніколи не буває однаково добре. Впав і піднявся — ось щастя. Щастя — могти піднятися знову".
Попри, здавалося б, казковість такої концепції  книжка підійде на будь-який вік. Тут немає однобокого трактування моралі чи добра проти зла. Проблеми, з якими стикається героїня, досить серйозні, і авторка не пропонує до них панацею. Ось дещо з того: расизм (зневага до кажанів-чужинців), вибір між пристосуванням до загальної думки чи відстоювання власної, випробування "друг пізнається в біді", закоханість, зростання в неповній сім'ї, роздуми про рай та те, що є благом для суспільства. А ось про споживацьке суспільство:
"В минулому рід птеропусів сягнув свого найвищого духовного розвитку. Те, що відбувається тепер, це виродження. Поглянь, їх нічого вже не цікавить, окрім садів і виноградників. Ніби їжа та розваги — це все, заради чого варто жити".


"Не можна спровокувати на злочин того, хто до нього не готовий. У кожного є право вибору: бути птеропусом честі чи потворо з кігтями".
Оповідь тяжіє до притчі, але зберігає достатньо художності. Атмосферні ілюстрації Каті Слонової гармонійно доповнюють історію, і без них її уявити важко.
Я так до кінця і не впевнена, що означення цієї книжки як фентезі є справедливим. Фантастичне тут радше як засіб, аніж мета. Я певна лише в одному — що "Mox Nox" варто читати.

Коментарі

Популярні публікації