неділя, 8 січня 2017 р.

217. Megan Morrison 'Disenchanted: The Trials of Cinderella'

4.4/5
*імена можуть бути неправильно відтворені
Чому б не почати читацький рік із ретелінга Попелюшки? І, як виявилося, досить навіть непоганого. Особливо після автобіографії Генрі Форда "Моє життя та робота" — зараз ви зрозумієте, про що я.
Починається все цілком казково: Елла тікає із школи для юних паничів і панянок, куди її запхала мачуха, прямо з вечірки на честь принца Деша, а новенький фей-хрещений Джаспер витягує її контракт зі стосу прохачів і попри відмову начальства вирішує їй прислужитися.
Одразу варто сказати про три речі:
1) Феї-хрещені мають власну компанію, яка за гроші надає послуги багатеньким дітям, які часто полягають просто у чаклуванні модного одягу і покращенню зовнішності. З цього боку виступають Серж, виконавчий фей-хрещений, який кориться начальниці Джулс, але мріє успадкувати її місце, щоб повернутися до старої політики, коли чари отримували ті, хто їх потребує; та Джаспер, фей із Червоного королівства, де феї вважаються лихими — закінчив школу хрещених і став особистим підмайстром Сержа, втягнувши його в усю цю історію;
2) принц Деш, як і всі чоловіки в його родині, був довгий час скутий прокляттям злої відьми, яке змушувало його зачаровувати всіх навколо і говорити безглузді компліменти, і він був змушений розбити своїй коханій серце, аж тут злу відьму було вбито Рапунцель із попередньої книги, тож він отримав бажану свободу говорити вільно — хоча, як виявилося, крутитися у високому суспільстві без прокляття не так вже й просто. Деш прагне почати жити заново;
3) і нарешті головна героїня, Елла, раніше була бідною: її мати працювала до знемоги на тканинній фабриці, аж поки не захворіла і не померла, а батько подорожував, намагаючись продати свої винаходи. Та ось він одружився з багатою жінкою, яка допомогла йому вивести бізнес на новий рівень і здобути статус. Еллі болить за пекельні умови робітників у Блакитному королівстві, бо вони змушені працювати, поки не захворіють, і не можуть взяти відпочинок для лікування, бо не матимуть змоги прогодувати свої родини.

Елла відкриває очі на реальний стан речей принцу Дешу, і вони починають складати у рамках школи бізнес-план для компанії її батька, маючи на меті організувати виплати для тих, хто захворів, і зберегти за ними місце, покращити умови праці, заборонити працю дітям до 14 років — і таке всяке. Звісно, вони закохуються. Але ж не все так просто в королівстві датському. Насправді король Клемент і весь уряд знаходяться у леді Джакард під туфелькою, яка контролює всіх приватними секретами і мріє зробити свою доньку принцесою. Хоча перше враження про юну Джакарт негативне — вона чіпляється до принца, влаштовує цькування Елли, не дбає про слуг — типова панна — та її можна тільки пожаліти: мати змушує фея Сержа накладати на обличчя доньки ілюзію, щоб приховати страшну хворобу, замість того, щоб її лікувати.

Що ж до родини нашої Попелюшки, то проблеми в ній виникли радше через непорозуміння. Шарлін, мачуха Елли, — справжнісінька бізнес-леді та дама і мріє зробити з неї гідну в суспільстві леді. Еллі ж усі ці манери та модні вбрання видаються фарсом, вона не розуміє, навіщо їй це все, злиться на батька, що той у всьому погоджується з мачухою, і дуже лютує, коли дізнається, що на могилі її матері звели нову бізнес-будівлю. Зведені брат і сестра — музиканти; хоча спершу вони не ладнають, але потім знаходять спільну мову. Але, коли Елла потрапляє в неприємності, Шарлін першою виступає на її захист і до кінця захищає, прислуховується до її порад, намагається порозумітися. Варто Еллі трохи вгамувати свої емоції — і вона розуміє, що не все так погано.

Із проблематикою щодо умов простих робітників вийшло дуже цікаво, хоча і дещо наївно. Проте на те це й підліткове фентезі, щоб не бути занадто серйозним у деталях. Тут засуджується дитяча праця — аж до того, що змальовуються страшні картини праці малят. Елла сама таке пережила, а тому не бажає подібного нікому. До речі, нагадало мені перші серії "Ошін" — там дівчинка теж змалечку починає працювати, щоб допомогти своїй родині вижити. Друге — проблема захворювань у ході виробництва. Фабрики не дбають про належні умови, а робітники просто не можуть дозволити собі взяти лікарняний. Зрештою, це призводить до великої пожежі на одній із фабрик, через що гине багато людей. І Елла під час презентації свого з Дешом проекту розвиває цікаву промову про реорганізацію батьківського виробництва — майже за Фордом — збільшити зарплати, закупити краще обладнання, вжити заходи безпеки, закуповувати тільки якісні ресурси, давати клієнту щось більше, аніж просто товар, щоб він відчував себе щасливим. Зрештою це випливає у запровадження сертифікаційної організації, яка надає право нашивати на своїх товарах знак якості.

Окремої уваги заслуговує компанія з надання послуг хрещених-фей: таким чином благе діло може перетворитися на відмивання грошей і навіть шпигунську організацію. Дещо схоже було у мультику "Лелеки".

Чого я, правда, не зрозуміла, то це стосунки короля Клемента і королеви Мод. Мод теж із простого люду і дуже кохала свого чоловіка, хоч той через прокляття їй зраджував. Та після того, як відьма померла, він не змінився, тож вона втекла. Зрештою, вона вернулася, коли дізналася про заручини свого сина, але якось подальше вирішення сімейного конфлікту я так і не побачила.

І там була така штука із гномськими технологіями, які дозволяли автоматизувати виробництво, але чомусь ця тема зупинилася на повідомленні читачу про те, що її заборонила леді Джакард, коли не змогла перекупити у конкурентів.

Структура роману також доволі непогана, хоча інколи по фанфікськи швидкоплинна: розділи будуються за принципом POV почергово від особи трьох персонажів: Елли, Деша і Сержа; стиль приємний.

У підсумку маємо фентезійний підлітковий роман на виробничу тематику, де робиться спроба розказати юним читачам про правильне ведення бізнесу, що висока зарплата важлива, а експлуатація має негативні наслідки. Зрештою, добро по-наївному перемагає зло і будує грандіозні плани — меншого й не очікувалося.

Немає коментарів:

Дописати коментар